marți, 19 mai 2009

Un alt punct de vedere

A devenit un lucru "de la sine inteles" ca daca vrei sa iti creasca vanzarile trebuie sa iti faci reclama. Este un lucru normal sa iti promovezi serviciile, sa le faci cunoscute consumatorilor, sa stabilesti astfel canale de legatura cu acestia.
Poate de aceea suntem invadati in fiecare zi de zeci de mesaje publicitare de toate felurile, in care ... detergentii nu lasa nici o urma de mizerie, masinile nu ajung niciodata in service (si totusi cum isi fac revizia ?), iar clientii sunt intotdeauna foarte multumiti.
Spoturile publicitare au devenit o forma de arta si .. cam atat .... pentru ca in reclame toate sunt perfecte, dar nu se vorbeste, niciodata, nimic despre IMPERFECTIUNI. Sau poate ca ele nu exista ...SA FIM SERIOSI! Ne-am lamurit cu totii (din pacate de multe ori pe banii nostri) ca exista servicii care lasa mult de dorit si produse care stau mai mult prin service.
Dar daca am stii dinainte ce calitati si ce neajunsuri are un produs inainte de a plati pentru el? Nu ar fi "un pic" mai bine pentru noi? Eu cred ca DA.
De aceea am initiat acest proiect pe care l-am numit Competitia Ofertelor. Este o incercare de a schimba ceva ... in bine ... pentru noi consumatorii.

COMPETITIA OFERTELOR

1. OBIECTIVE
Pe o piată în continuă dezvoltare, primim în fiecare zi un volum din ce în ce mai mare de mesaje publicitare nesolicitate, care încearcă să ne atragă atentia asupra avantajelor de multe ori exagerate ale unui produs sau serviciu, cu intentia clară de a ne determina să-l cumpărăm. Cu toate acestea avem mai multă încredere în opiniile celorlalti consumatori decât în reclamele care ne invadeaza în fiecare zi, si nu putine sunt situatiile în care apelăm la recomandările lor înainte de a alege o oferta. Pentru că nu dorim să avem surprize neplăcute pe timpul si pe banii nostri, ci să primim în schimb un serviciu de calitate, pentru care să plătim atât cât face. Este un lucru firesc pe o piată civilizată.
În acest context, principalele obiective ale proiectului „Competitia ofertelor” le reprezintă atît realizarea unui ghid util cumpărătorilor în procesul de evaluare a ofertelor si de luare a deciziei de cumpărare, cât si promovarea ofertelor de calitate, care satisfac cel mai bine exigentele acestora. Pentru realizarea acestor obiective, proiectul propune evaluarea ofertelor existente pe piată pe baza unei metodologii unitare clar stabilite si realizarea primelor clasamente de produse si servicii în functie de nivelul la care acestea răspund cerintelor consumatorilor. Clasamentele se vor realiza pe domenii de activitate, pentru a stabili criterii specifice de evaluare pentru fiecare ofertă în parte. Rezultatele rapoartelor de evaluare vor fi făcute publice, oferind astfel informatii utile cumpărătorilor despre calitatea ofertelor de pe piată, înainte de apela la acestea.
2. TERMENI SI DEFINITII
În cadrul prezentului proiect vom folosi următorii termeni: proiectul = proiectul competitia ofertelor; administratorul = responsabilul cu administrarea, monitorizarea si evaluarea proiectului; furnizorul = furnizorul de produse sau servicii participant la proiect; fisa de evaluare = fisa folosită pentru realizarea evaluarii ofertelor furnizorilor; raportul de evaluare = fisa de evaluare completata si semnata de evaluator; evaluatorul = persoana desemnata de administrator pentru evaluarea ofertelor; delegatia pentru evaluare = documentul prin care administratorul desemneaza un anumit evaluator, pentru un anumit domeniu de activitate, pentru un anumit numar de furnizori; formularul de înregistrare = formularul folosit de administrator pentru înregistrarea datelor de identificare ale furnizorului; contractul de participare = contractul semnat între administrator si furnizor, pentru participarea la proiect; contractul de mandat = contractul semnat intre administrator si evaluator.
3. ETAPELE PROIECTULUI
Proiectul va fi structurat pe mai multe etape: a) Realizarea fiselor de evaluare ; b) Realizarea formularelor de înregistrare si a contractelor de participare la proiect; c) Realizarea contractelor de mandat; d) Realizarea evaluarilor si a rapoartelor de evaluare; e) Realizarea clasamentelor competitiei si comunicarea oficială a acestora.
4. ACTIVITĂTILE DIN CADRUL PROIECTULUI
a) Realizarea fiselor de evaluare
Proiectul Competitia Ofertelor propune evaluarea ofertelor furnizorilor, pe baza unor fise de evaluare care vor stabili criterii unitare pentru toti participantii în competitie. Structura fiselor de evaluare va cuprinde: domeniul de activitate al furnizorului, denumirea furnizorului evaluat, numele evaluatorului, data realizarii evaluarii, criteriile de evaluare, modalitatea de evaluare (semnificatia punctajelor acordate).
Criteriile de evaluare se vor stabili în functie de domeniul de activitate al furnizorului, iar punctajele acordate pentru fiecare criteriu în parte vor fi de la 1 la 10. Criteriile analizate vor fi diverse si vor cuprinde: calitatea si diversitatea ofertei, competenta şi amabilitatea angajatilor, nivelul de organizare a activitătii furnizorului, promptitudinea serviciilor oferite, calitatea serviciilor postvânzare, modalitatea de soluţionare a reclamatiilor, raportul pret / calitate, etc.
Semnificatia punctajelor care vor fi acordate este următoarea: 1 si 2 – oferta de foarte proasta calitate; 3 si 4 – oferta de proasta calitate; 5 si 6 – oferta de calitate medie; 7 si 8 – oferta de calitate; 9 si 10 – oferta de foarte buna calitate.
b) Realizarea formularelor de înregistrare si a contractelor de participare la proiect
Formularele de înregistare vor fi folosite pentru înregistrarea datelor de identificare ale furnizorilor interesati să participe la proiect si vor cuprinde următoarele: datele de identificare ale furnizorului (denumire, nr. înreg. Reg. Com., CIF), datele de identificare ale reprezentantului furnizorului (nume si prenume, C.I./B.I., CNP), adresa de contact, email, pagină web, telefoane de contact, program de lucru, produse si servicii oferite, perioada de înregistrare pentru participarea la proiect, semnătura si stampila furnizorului.
Perioada de înregistrare pentru participarea la proiect va fi stabilită în functie de optiunea furnizorului şi va fi cuprinsă între 3 şi 12 luni. Dup
ă expirarea perioadei de înregistrare furnizorul poate opta pentru prelungirea acesteia cu o perioadă nu mai mare de 12 luni.
Contractele de participare se vor încheia între administrator si reprezentantul furnizorului si vor cuprinde clauze specifice care vor face referire la: mecanismul competiţiei, modul în care vor fi făcute publice rezultatele studiului, categoria de informaţii care vor deveni publice. În acest fel, furnizorul participant va lua cunoştintă despre conditiile în care se va desfăsura competitia si, prin semnarea contractului, îsi va da exprima consimtământul cu privire la acestea. Contractul va rămâne valabil pe toată perioada de înregistrare pentru care a optat furnizorul. Pentru inregistrarea in competitie, furnizorii vor avea de achitat o taxa de participare, precum si o taxa de evaluare.
c) Realizarea contractelor de mandat
Contractele de mandat se vor incheia intre administrator si persoana desemnata pentru realizarea evaluărilor ofertelor furnizorilor. Contractul va cuprinde clauze specifice privind modul de realizare a evaluarilor si responsabilitătile evaluatorului, modalitătile de colaborare, modalitătile de decontare între părti, etc.
d) Realizarea evaluărilor si a rapoartelor de evaluare. Metodologia.
După semnarea contractului de participare cu furnizorii interesati, se vor realiza evaluările ofertelor, de către evaluatorii cu care s-a semnat contractul de mandat. Evaluatorii vor fi desemnati pentru evaluarea si notarea ofertelor furnizorilor pe baza unei “delegatii pentru evaluare” emisă de administrator. Aceasta va indica domeniul si furnizorii care vor fi evaluaţi precum si perioada de evaluare a acestora.
În functie de tipul serviciilor oferite sunt propuse urmatoarele metode de evaluare: A) "Mysterious shopper" - În cazul furnizorilor care oferă servicii în spatii special amenajate (restaurante, bistrouri, centre comerciale, hoteluri, moteluri, etc) evaluarea se va realiza prin testarea directă a ofertelor acestora
, într-o singură zi din lună, aleasă în mod aleatoriu. Pentru evaluarea furnizorilor din cadrul aceluiasi domeniu de activitate va fi desemnat un singur evaluator într-o luna; B) "Blind test" - În cazul evaluării produselor oferite de furnizorii din cadrul aceluiasi domeniu de activitate (detergenti, produse alimentare, etc) va fi desemnată o comisie de evaluare formată dintr-un numar de evaluatori care se va stabili în functie de numărul ofertelor evaluate. Evaluarea calitătii produselor se va realiza după ce fiecărui produs i-a fost ascunsă identitatea ; C) "After sale" - Evaluările se vor realiza si în cazul serviciilor deja prestate (credite bancare, asigurari, lucrari de constructii executate, etc.). În această situatie va fi desemnat un singur evaluator pentru un singur domeniu de activitate, care se va deplasa la consumatorii care au beneficiat de acele servicii (acesti consumatori vor fi alesi in mod aleatoriu dintre clientii care si-au exprimat consimţământul în acest sens) si vor evalua împreună cu acestia modul în care serviciul prestat a răspuns cerintelor lor.
Rapoartele de evaluare vor fi predate administratorului, care le va centraliza si apoi va realiza, pe baza acestora, clasamentele pentru fiecare domeniu de activitate, în functie de punctajele totale ale fiecărui furnizor, rezultate prin cumularea punctajelor obtinute pentru fiecare criteriu in parte. În acest fel punctajul obtinut de fiecare furnizor în parte va stabili pozitia acestuia în clasamentul Competitiei.
Prin înregistrarea rezultatelor evaluărilor în clasamentele Competitiei Ofertelor, cumpărătorii vor avea la dispozitie atât informatii despre pozitia fiecărui furnizor în clasament dar si informatii detaliate despre punctajele obtinute de furnizori pentru fiecare din criteriile analizate in cadrul competitiei.
Clasamentele competitiei se vor realiza lunar în functie de rapoartele de evaluare obtinute în luna respectiva. Toate rapoartele de evaluare vor fi pastrate si arhivate de catre administrator.
e) Comunicarea oficială a rezultatelor proiectului
Clasamentele rezultate în urma centralizării rapoartelor de evaluare vor fi prezentate public pe internet, pentru fiecare categorie de ofertă în parte (hoteluri, restaurante, cluburi, supermarketuri, etc). Clasamentele vor oferi informatii despre punctajul obţinut de fiecare furnizor în cadrul competitiei, precum si despre pozitia acestuia în clasament. Optiunile de pe pagina de internet vor permite celor interesati să afle si detalii suplimentare despre punctajele acordate de evaluator pentru fiecare
din criteriile analizate în cadrul competitiei.
Înregistrarea rapoartelor de evaluare va fi realizată pe internet de către administrator sau reprezentanti ai acestuia, care vor dispune de conturi de utilizatori si de parole de acces, în acest sens.
În scopul mediatizării proiectului, clasamentele obtinute în urma centralizării rapoartelor de evaluare vor fi făcute publice si într-un cotidian, pe baza unei conventii încheiate între administrator si reprezentantul cotidianului respectiv. În acest caz vor fi prezentate cititorilor numai clasamentele competitiei, fără a fi făcute publice punctajele obţinute de furnizorii participanti.
5. RESURSE
Resursele necesare realizării proiectului se pot împărti în trei categorii: Resursele financiare; Resursele umane; Resursele tehnice.
5.1 Resursele financiare
Vor fi asigurate din sumele de bani încasate de la furnizorii participanti la proiect în baza contractelor de participare. Cuantumul acestor sume va fi stabilit în functie de cheltuielile necesare activitătilor de administrare, derulare, monitorizare si evaluare a proiectului.
5.2 Resursele umane
Vor fi formate din reprezentanti ai administratorului si evaluatori. Reprezentantii administratorului vor răspunde de producerea documentelor si a utilitarelor necesare activitătilor din cadrul proiectului, de emiterea documentelor de plată, de corespondenţa cu furnizorii, de stabilirea contactului cu furnizorii participanţi si de înregistrarea rezultatelor competitiei pe pagina de internet.
Evaluatorii vor asigura evaluarea si notarea ofertelor participante în competitie pe baza delagatiilor pentru evaluare emise de administrator.
5.1 Resursele tehnice
Programele de calculator necesare realizării documentelor si a utilitarelor folosite în cadrul studiului, precum si pagina de internet constituie resursele tehnice necesare proiectului.
6. LOCALIZARE ŞI DELIMITARE
Proiectul va fi implementat progresiv. Proiectul
va fi implementat la nivelul tuturor oraselor din Romania, iar monitorizarea acestuia se va realiza pe baza contractelor de asistentă încheiate între administrator si operatorii interesati de colaborare în cadrul proiectului.
Proiectul va fi demarat cu ocazia încheierii primului contract de participare cu primul furnizor. Din acest moment proiectul Competitia Ofertelor devine un proiect permanent de monitorizare a satisfactiei consumatorilor.
Raportat la furnizorul participant, studiul nivelului de satisfactie al clientilor acestuia începe imediat după semnarea contractului de participare la proiect si se încheie odată cu expirarea perioadei de înregistrare.
7. PARTENERI
Principalii parteneri ai administratorului în derularea proiectului vor fi evaluatorii. Cu acestia se vor încheia contracte de mandat cu clauze specifice care vor stabili: perioada de colaborare, obligatiile administratorului, obligatiile evaluatorului, modalitatea de colaborare, modalitatea de plată, modalitatea de încheiere a colaborării, etc. Evaluatorii vor fi mandatati strict numai să realizeze rapoartele de evaluare ale ofertelor furnizorilor. Încheierea contractelor de participare cu furnizorii interesati va fi realizată de către reprezentantii administratorului sau de persoanele mandatate în acest sens de administrator.
În scopul mediatizării proiectului, administratorul poate încheia contracte de colaborare cu reprezentanti mass media si va putea organiza concursuri cu premii pentru consumatori.
8. COMUNICARE
8.1 Comunicarea internă
Responsabil de comunicarea internă va fi administratorul proiectului care va stabili reguli de comunicare între persoanele participante la proiect. Aceste reguli vor fi stabilite în scris si vor fi aduse la cunostinta persoanelor implicate în proiect.
8.2 Comunicarea externă
Comunicarea externă va consta în prezentarea publică a rezultatelor competitiei si se va realiza pe două căi: prin intermediul internetului si prin intermediul unui cotidian (în mass media). Prin intermediul paginii de internet se vor comunica rezultatele detaliate ale studiului pentru informarea cumpărătorilor interesati despre modul în care furnizorii participanti satisfac cerintele clientilor. În mass media vor fi publicate numai clasamentele obtinute în urma studiului, fără punctajele obtinute de fiecare furnizor în parte.
9. EVALUARE SI CONTINUITATE
Evaluarea eficientei proiectului (popularitate, atingerea scopurilor propuse, etc.) se va efectua anual. Cu ocazia evaluării se va urmări atât impactul asupra consumatorilor cât si asupra furnizorilor participanti la proiect. În acest sens vor exista două tipuri de chestionare care vor cuprinde întrebări despre calitatea proiectului. Continuitatea proiectului va fi asigurată în mod automat prin continuarea evaluărilor ofertelor si prin înregistrarea rezultatelor pe site. În functie de evaluările anuale se vor aduce îmbunătătiri serviciilor oferite.

Autor: Adrian Istrate
Toate drepturile rezervate
Email: adi_istrate@yahoo.com
0720044575

Niciun comentariu: